info



Detta är Ekenäs FilmFests blogg, hemsidan finns på www.ekenasfilmfest.fi


EFF 2016

Ekenäs Film Fest 2016
Tammisaaren elokuvajuhlat 2016
Rätten till ändringar bibehålls
Oikeus muutoksiin pidätetään

21. – 24.1. 2016

Torsdag/torstai 21.1.

Jag är Ingrid [2015]
Regi/Ohjaus: Stig Björkman, 114 min, SWE
Bio Forum 17:15
språk svenska; suomenkielinen tekstitys

Mandariinid [2013]
(Oscars-nominerad för bästa utländska film 2015
Parhaan ulkomaalaisen elokuvan Oscar-ehdokas 2015)
Regi/Ohjaus: Zaza Urushadze, 87 min, EST
Bio Forum 19:30
språk estniska-ryska-georgiska, svensk textning;
viron/venäjän/georgiankielinen, suomenkielinen tekstitys

Fredag/perjantai 22.1.

Klick - Christoffer Relander [2015]
Regi/Ohjaus: Nanette Forsström, Kira Schroeder, 15 min, FIN
Kulturhuset Karelia Kulttuuritalo 16:00
Nanette Forström, Christoffer Relander och/ja Kira Schroeder
är på plats/ovat paikan päällä
språk svenska

Äidin toive [2015]
Regi/Ohjaus: Jonas Berghäll, 85 min, FIN
Bio Forum 16:30
Flerspråkig, svensk textning; Monikielinen, suomenkielinen tekstitys

Oblivion - O Blif Igen! [2015]
Regi/Ohjaus: Marjo Levlin, 30 min, FIN
Kulturhuset Karelia Kulttuuritalo 16:45
Marjo Levlin är på plats/on paikan päällä
språk svenska, English subtitles

Så som i himmelen [2004]
Regi/Ohjaus: Kay Pollak, 133 min, SWE
Kulturhuset Karelia Kulttuuritalo 17:30
Filmen inledds med ett uppträdande körkvartetten Barber Girls
Elokuva alustetaan Barber Girlsin esiintymisellä
språk svenska; suomenkielinen tekstitys

Louder Than Bombs [2015]
Regi/Ohjaus: Joachim Trier, 109 min, NOR-FRA-DEN
Bio Forum 18:30
språk engelska-franska, svensk textning
englannin/ranskankielinen, suomenkielinen tekstitys

Kvällssits med vin o. tilltigg
Illanistujaiset viinin ja pikkupurtavan kera
Kulturhuset Karelia Kulttuuritalo 20:00->

Lördag/lauantai 23.1.

Hangö och havet [2015]
Regi/Ohjaus: Kristian Åberg, 72 min, FIN
Ekenäs naturum/Tammisaaren luontokeskus 10:00
Kristian Åberg är på plats/on paikan päällä
Fritt inträde/vapaa pääsy

HEM. Någonstans [2015]
Skärikvinnor [2008]
Annas sång [2009]
Regi/Ohjaus: Lotta Petronella 77 + 78 + 12 min, FIN
Ekenäs naturum/Tammisaaren luontokeskus 11:30
Lotta Petronella är på plats/on paikan päällä
Fritt inträde/vapaa pääsy

Ekenäs Filmkurs 2016 filmer [2016]
Kulturhuset Karelia Kulttuuritalo 12:00
Fritt inträde/vapaa pääsy

Harry Holmström kortfilmer:
Dokumentstölden
Konstig Kurskväll
Kulturhuset Karelia Kulttuuritalo 12:30
Fritt inträde/vapaa pääsy

Från Mosul till Raseborg [2016]
Musik, bilder, samtal; Musiikkia, kuvia, keskustelua
Ahmed Alalousi, Johan Kvarnström & Melinda Lönnberg,
Kulturhuset Karelia Kulttuuritalo 13:00
Ahmed Alalousi har gjort en musikvideo till Qruus rap (ca 5 min)
+ bilder från "Resan" samt samtal om och kring detta.
Rappen handlar om medmänsklighet och är en kommentar
till det som hänt under hösten i flyktingdebatten.
En helhet på ca 60 minuter.
Ahmed Alalousi on tehnyt musiikkivideon Qruu:n räppiin (noin 5 min)
+ kuvia "Matkasta" sekä keskustelua aiheesta.
Räppi kertoo ihmisyydestä ja on samalla kommentti
viime syksyn pakolaiskeskusteluun.
Ohjelman kokonaiskesto on noin tunnin

Armi Elää! [2015]
Regi/Ohjaus: Jörn Donner, 84 min, FIN
Bio Forum 14:00
Jörn Donner är på plats/on paikan päällä;
Vi vill inspirera publiken att bära Marimekkokläder 

eller -väskor under visningen. Haluamme inspiroida yleisöä
pukeutumaan Marimekko-vaatteisiin elokuvaesityksessä
språk svenska, finsk textning

Lådor till Lettland [2015]
Regi/Ohjaus: Emma Fogelholm & Janna Thorström, 30 min, FIN
Kulturhuset Karelia Kulttuuritalo 14:00
språk svenska

Mot naturen [2014]
Regi/Ohjaus: Ole Giæver, Marte Vold, 80 min, NOR
Ekenäs naturum/Tammisaaren luontokeskus 14:30
Fritt inträde/vapaa pääsy, språk norska, English subtitles

Petra Lindholm konstfilmer
Until [2004]
Iris [2006]
Wish Away [2008]
Till Anne-Marie [2010]
Regi/Ohjaus: Petra Lindholm, 10 + 7 + 11 + 11 min, FIN
Kulturhuset Karelia Kulttuuritalo 15:00
Petra Lindholm är på plats/on paikan päällä

Fúsi (Virgin Mountain) [2015]
(Nordiska rådets filmpris 2015
Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinto 2015)
Regi/Ohjaus: Dagur Kári, 84 min, ISL
Bio Forum 16:00
Filmens producent/Elokuvan tuottaja Agnes Johansen
är på plats/on paikan päällä
språk isländska, English subtitles

Barcelona Here We Stand [2014]
Regi/Ohjaus: Linnea de la Chapelle, Rafael Donner, 20 min, FIN-GHA-RSA
Kulturhuset Karelia Kulttuuritalo 16:00
Rafael Donner är på plats/on paikan päällä
språk engelska, English subtitles

Enkelbiljett till Europa (Menolippu Eurooppaan) [2015]
Redaktör/Toimittaja: Ida Henrikson, 30 min, FIN
Kulturhuset Karelia Kulttuuritalo 16:45
Ida Henrikson och/ja Catariina Salo är på plats/on paikan päällä
filmen: språk finska; diskussion: svenska
elokuva: suomenkielinen; keskustelu: ruotsiksi

Hjonabandssaela (Chum) [2014]
(Utsågs till bästa isländska kortfilm 2015
Paras islantilainen lyhytelokuva 2015)
Regi/Ohjaus: Jorundur Ragnarsson, 15 min, ISL
Kulturhuset Karelia Kulttuuritalo 18:00
språk isländska, English subtitles
Efter kortfilmen är det samtal om isländsk film
på engelska med Agnes Johansen;
Lyhytelokuvan jälkeen keskustelu islantilaisesta elokuvasta
englanniksi Agnes Johansenin kanssa

Miekkailija (Fäktaren) [2015]
(Golden Globe nominerad som Bästa utländska film 2016
Parhaan ulkomaalaisen elokuvan Golden Globe ehdokas 2016)
Regi/Ohjaus: Klaus Härö, 93 min, FIN-EST-GER
Bio Forum 18:00
Språk estniska-ryska, svensk textning
Viron/venäjänkielinen, suomenkielinen tekstitys

EFF KVÄLLSFEST/ILTAJUHLA
Kulturhuset Karelia Kulttuuritalo 19:30->
Middag, program, sång; illallinen, ohjelmaa, laulua
Emma Raunio uppträder/esintyy
Supékort 15 euro, fritt inträde efter kl. 21:30
Ruokalippu 15 euroa, vapaa pääsy kello 21:30 jälkeen

Chasing the dead - Raseborgs slott [2015]
42 min, FIN
Kulturhuset Karelia Kulttuuritalo 23:00
Fritt inträde/vapaa pääsy, språk svenska

Söndag/sunnuntai 24.1.

Harry Holmström – Fotograf
Regi/Ohjaus: Leif Stenwall, 53 min, FIN
Ekenäs naturum/Tammisaaren luontokeskus 11:30
Fritt inträde/vapaa pääsy, språk svenska

Kylmää kiveä – Suomikiipeilyn tarina [2015]
Regi/Ohjaus: Tommy Vänskä, Ville Kurru, 71 min, FIN
Bio Forum 12:00
Suomenkielinen

Gruvan i havet
Redaktör/Toimittaja: Henrik Cederlöf, 30 min
Ekenäs naturum/Tammisaaren luontokeskus 12:45
Fritt inträde/vapaa pääsy, språk svenska

Intermezzo [1936]
Regi/Ohjaus: Gustaf Molander, 93 min, SWE
Bio Forum 13:30
Språk svenska

Bikes vs Cars [2015]
Regi/Ohjaus: Fredrik Gertten
Ekenäs naturum/Tammisaaren luontokeskus 13:30
Fritt inträde/vapaa pääsy, språk engelska, portugisiska, spanska; Svensk textning
Efter filmen är det samtal om trafikkultur med:
Elokuvan jälkeen keskustelu liikennekulttuurista johon osallistuu
Werner Orre, Jan-Peter Stenvall och/ja Eva Hagman.

Bio Forum Specialvisning/Erikoisnäytös [2007]
Bio Forum 15:00
Marko Röhr berättar på finska om undervattensfotografering
och skapandet av naturdokumentärer, bl a Järven Tarina,
samt visar extra material i samband med Bio Forums specialvisning.
Marko Röhr kertoo vedenalakuvauksista ja luontodokumenttien teosta, m.m.
Järven Tarinasta sekä näyttää materiaalia Bio Forumin erikoisnäytöksen yhteydessä.

Min lilla syster (Pieni siskoni) [2015]
(Guldbagge-nominerad för bästa film 2016

Parhaan elokuvan Guldbagge-ehdokas 2016)
Regi/Ohjaus: Sanna Lenken, 105 min, SWE
Bio Forum 17:00
språk svenska, Finsk textning

Samtal med Catariina Salo och Ida Henrikson
Catariina Salon ja Ida Henriksonin keskustelu
Bio Forum 18:30
Diskussion utgående från temat i filmerna Min lilla syster och The Girl King.
Keskustelun lähtökohtana on teemat elokuvissa Pieni siskoni sekä Tyttökuningas.
språk svenska

The Girl King (Tyttökuningas) [2015]
Regi/Ohjaus: Mika Kaurismäki, 106 min, FIN-GER-CAN-SWE-FRA
Bio Forum 19:30
språk engelska-tyska-franska, svensk textning;
englannin/saksan/ranskankielinen, suomenkielinen tekstitys

Biljettpriser (ifall inte ovan annat meddelas):
Bio Forum 7€ (kan endast köpas på Bio Forum),
till Kulturhuset Karelia kan man köpa ett Kareliapass som gäller alla visningar
på Karelia för 10€, alternativt kan man köpa en visningsbiljett för 5€, som gäller
en visning. Kareliapass och supékort kan köpas från Karelia från och med
måndagen den 18.1. klockan 12.00. Man understöder Ekenäs FilmFest verksamhet
med köpandet av Kareliabiljetten, med vilken man kan se alla
Ekenäs FilmFest visningar på Karelia.
Alla visningar på Naturum är avgiftsfria.


Esityslipujen hinnat (jollei muuta ilmoiteta):
Bio Forum 7€ (voi ainostaan ostaa Bio Forumissa),
Kulttuuritalo Karelian voi ostaa Kareliapassin hintaan 10€, jolla voi nähdä
kaikki elokuvaesitykset Kareliassa, vaihtoehtoisesti voi esityslipun hintaan5€,
joka on voimassa yhteen elokuvaesitykseen. Kareliapassi sekä ruokalippuja
voi ostaa Kareliasta maanantai 18.1. kello 12.00 alkaen. Kareliapassin ostolla
tukee Ekenäs FilmFest/Tammisaaren elokuvajuhlien toimintaa ja sillä voi käydä
katsomassa kaikki elokuvat jotka esitetään Kareliassa.
Kaikki elokuvaesitykset Luontokeskuksessa ovat ilmaisia.


Inga kommentarer: